Rok 2022 miał być rokiem stabilizacji oraz powrotu do czasów sprzed pandemii. Przerażające wydarzenia 2022 roku znacznie zmieniły tendencje na rynku żeglarskim. W celu prawidłowego przeanalizowania tegorocznego sezonu, zmuszeni jesteśmy odnieść się do wpływu wojny na branżę czarterową. Wyciągnięte wnioski przedstawiamy Państwu w poniższym raporcie.
Wojna a rynek czarterowy: marzec – kwiecień
Tytułem wstępu, GlobeSailor jest firmą francuską, oferującą obsługę klienta w siedmiu różnych językach, dedykowaną dla klientów z krajów francuskojęzycznych, anglojęzycznych, hispanojęzycznych, niemieckojęzycznych a także z Włoch, Polski i Rosji. Jesteśmy jedną z największych europejskich agencji, dlatego też jakiekolwiek wahania odnotowane w naszej firmie mogą dobrze odzwierciedlać sytuację w całej branży.
Okres pokowidowy sprawił, że początek roku był dla branży czarterowej owocnym okresem. Dochody ze sprzedaży na początku roku 2022 osiągnęły w firmie GlobeSailor prawie 7 milionów euro. Wzrost zysków dawał nadzieję na wyczekiwany od dwóch lat powrót do “normalności”. Jednak po wybuchu wojny na Ukrainie wiadomym było, że branżę turystyczną czeka kolejne spowolnienie. Prognozy okazały się prorocze i jak najbardziej zrozumiałym było zmniejszenie zainteresowania rezerwacji we wszystkich krajach europejskich.
Najpopularniejsze kierunki sezonu 2022
Po widocznym spowolnieniu w miesiącach marzec i kwiecień, krajami, które ponownie rozpoczęły planowanie wakacji na wodzie były te najbardziej oddalone od konfliktu na Ukrainie tj. Francja, Hiszpania i Włochy. Stopniowo jednak, po wyczerpujących wiosennych miesiącach, również pozostałe kraje, w tym Polska, rozpoczęły poszukiwania licznych czarterów i rejsów. Ostatecznie sezon letni GlobeSailor notuje wzrost sprzedaży o 40% w porównaniu do roku 2021. Przyglądając się polskiemu rynkowi zauważamy, że Polacy posiadają dużo większą sympatię do Chorwacji niż Grecji. Jest to od lat niezmienny trend dający się wytłumaczyć umiejscowieniem na mapie Europy, bliskością kulturową naszych krajów, ale przede wszystkim świetną infrastrukturą żeglarską. Innym często wybieranym kierunkiem, który z roku na rok zyskuje na znaczeniu są Włochy. Powyższe statystyki dotyczą kierunków letnich bowiem niezmiennie, największym powodzeniem w okresie zimowym cieszą się kierunki egzotyczne jak Seszele, Karaiby w tym Martynika czy pomału goszcząca na nowo turystów Tajlandia.
Profil nowego klienta: “ze skipperem i być może kucharzem”
Z roku na rok widoczna jest wzrostowa tendencja rezerwacji przez osoby bez doświadczenia żeglarskiego. Potwierdza to liczba czarterowanych katamaranów ze skipperem. W ujęciu europejskim – liczba osób rezerwujących łodzie ze skipperem po raz pierwszy była wyższa od liczby klientów z uprawnieniami. Co więcej, tegoroczny sezon był pierwszym, w którym ilość zapytań o usługę skippera przewyższyła podaż skipperów co zmusiło wiele osób do zmiany planów wakacyjnych.
Klienci bez uprawnień żeglarskich często wymagają rozszerzenia oferty czarteru o usługę skippera, kucharza a takżę rezerwację lotów czy kilkudniowego pobytu na lądzie. Spowodowało to nie tylko poszerzenie się oferty i udogodnień na łodziach, ale również podwyższenie się ich standardu.
Najczęściej czarterowane łodzie 2022
Średni koszt tygodniowego wynajmu katamaranu wyniósł w tym sezonie 5 600€. Oznacza to wzrost w wysokości 16% w porównaniu z 2021 rokiem. Wytłumaczenia dla rosnących cen możemy szukać w coraz większym zainteresowaniu wakacjami na wodzie, ale również w galopującej inflacji. Najczęściej czarterowaną jednostką okazał się Lagoon 42.
Średnia cena tygodniowego wynajmu jednokadłubowca oscyluje około 3800 €. Tym razem najczęściej wybieranym monohulem okazały się łodzie ze stoczni Jeanneau – Sun Odyssey.
Problemy ze znalezieniem załogi
Większa liczba rezerwacji oznacza również większe zapotrzebowanie na profesjonalną załogę. Niestety w tym roku tendencja ta nie spowodowała większego zainteresowania zatrudnieniem na łodziach. Niestabilność sektoru turystycznego podczas pandemii przyczyniła się do licznych przebranżowień na rynku pracy. Dodatkowo, wiele skipperów zdecydowało się w ostatnich latach przejść na emeryturę.
“Coraz większe zainteresowanie rejsami uświadomiło nam powagę problemu ze znalezieniem załogi. Zjawisko to najbardziej zauważalne było w tym roku na Korsyce.”
Emeric Leveau-Vallier – założyciel Capt’n Boat, platformy pomagającej w znalezieniu skipperów.
Podsumowanie
Pomimo trwającej wojny na Ukrainie oraz galopującej inflacji, rok 2022 był kolejnym rekordowym rokiem w branży czarteru jachtów. Z roku na rok na wodzie pojawia się coraz to więcej łodzi a mariny, już nie tylko w Chorwacji, inwestują w swoją infrastrukturę aby jeszcze bardziej dostosować się do oczekiwań bardziej wymagających żeglarzy.
Niepokoić mogą ceny czarterów rosnące na poziomie 15% rocznie. Nic jednak nie wskazuje na to aby ceny te miały zwolnić a fakt taki jak dołączenie Chorwacji do strefy EURO tylko może wzmocnić tę tendencję.
Nasuwa się pytanie, czy zmusi to amatorów żeglarstwa do zmiany sposobu spędzania wolnego czasu? Wakacje na wodzie z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością w Polsce i dobrą praktyką jest rezerwowanie rejsów z dużym wyprzedzeniem. Możemy wtedy liczyć na duże zniżki, niskie zaliczki i przede wszystkim – szeroki wybór!