Każdy, kto już odbył swój pierwszy rejs wie, jak uzależniającym hobby jest żeglarstwo. Jeśli chcemy skorzystać z naszych wakacji na wodzie w pełni, należy się do nich odpowiednio przygotować. W tym artykule znajdziesz wszystko o planowaniu czarteru jachtu, od wyszukiwania idealnej łodzi na Twój rejs do postawienia stopy na podkładzie.
Dla tych, którzy preferują rejsy kabinowe z załogą, dzięki czemu możesz pominąć cały etap związany z planowaniem rejsu, zapraszamy do przeczytania dedykowanego artykułu.
Pytania, na które należy odpowiedzieć przed rezerwacją łodzi
Z kim popłyniemy w rejs?
Każdy rejs zaczyna się od skompletowania załogi. To właśnie preferencje osób, które będą z Tobą płynąć wpływają na kolejne kluczowe decyzje. Ważne jest, aby znać doświadczenie żeglarskie każdego z uczestników, ich oczekiwania (żeglarstwo sportowe, rekreacyjne, a może przygodowe?) oraz budżet, którym dysponują. Im wcześniej zorganizujesz załogantów, tym łatwiej będzie Wam wziąć urlop w tym samym czasie.
Jaki jest cel podróży?
Wybór obszaru żeglarskiego jest jednym z najtrudniejszych, ponieważ istnieje tak wiele kuszących opcji. Dzięki GlobeSailor możesz zwiedzić na pokładzie jachtu aż 180 destynacji!
Decyzja o tej najlepszej będzie zależeć od kilku kluczowych czynników. Będą to preferencje odnośnie daty wypłynięcia, wymarzonych miejscach, żeglarskie CV skippera i załogi oraz informacje o obecności dzieci na pokładzie. Po ustaleniu tych informacji, doradca GlobeSailor będzie w stanie pomóc Ci zawęzić wybór do kilku miejsc. Ostateczny wybór będzie należał do Ciebie i do załogi.
Niektóre destynacje mogą być szczytem marzeń, jednak ze względu na warunki (długie przeloty, niestabilne wiatry, pływy) mogą być nieodpowiednie dla dzieci lub mniej doświadczonej załogi. Na przykład na rejs rekreacyjny z dziećmi idealne są archipelagi, ponieważ można zobaczyć wiele miejsc z relatywnie krótkimi przelotami.
Jaką łódź wyczarterować?
→ Typ jednostki: planujesz pływać na żaglach czy może preferujesz jachty motorowe? Jaki masz patent i doświadczenie żeglarskie? Jaka długość jednostki Cię interesuje?
→ Liczba kabin: ile osób będzie żeglować? Czy planujecie rozmieścić wszystkich załogantów w kabinach czy ktoś będzie spał w mesie? Ile łazienek ma być na jachcie?
→ Załoga (skipper i/lub hostessa): gdzie będzie spać załoga? Na katamaranach często spotykane są tzw. skipperki, czyli pojedyncze kabiny z przodu kadłubów. Kiedy jednostka nimi nie dysponuje, należy zapewnić miejsce do spania załogi w kabinach lub mesie.
→ Budżet: na cenę czarteru wpływa wiele czynników, takich jak: długość jednostki, rocznik, wyposażenie, sezon, w którym czarterujemy jacht i oczywiście destynacja. Doradca GlobeSailor zawsze dopasuje cenę jednostki do Twojego budżetu.
Jak określić budżet?
Oprócz kosztów związanych z czarterem jachtu, należy pamiętać o dodatkowych kosztach. Pamiętaj o zapoznaniu się z cennikiem obowiązkowych opłat, takich jak: opłaty administracyjne, czyszczenie łodzi (od 100 do 250 EUR w zależności od wielkości łodzi), silnik zaburtowy do pontonu, pościel, materiały eksploatacyjne na pokładzie itp. Wszystkie te dodatki są wyszczególnione w ofertach GlobeSailor, więc nie wahaj się omówić ich ze swoim doradcą.
Co z ubezpieczeniem jachtu?
W odpowiedzi na Wasze potrzeby, GlobeSailor współpracuje z firmą Ouest Assurances, która specjalizuje się w ubezpieczeniach czarterów jachtów. Przedstawiamy wyjątkową ofertę, dostępną tylko u nas:
→ Ubezpieczenie od kosztów rezygnacji (w tym związanych z pandemią): w przypadku rezygnacji z powodów zawodowych lub medycznych (również w przypadku pozytywnego wyniku testu na Covid-19) otrzymasz zwrot kosztów do limitu 12 osób i maksymalnie 40 000 euro. Koszt tego ubezpieczenia wynosi 3,5% (z VAT) kwoty wynajmu.
→ Ubezpieczenie kaucji: w razie zdarzenia na morzu, depozyt kaucji zostanie wypłacony przez firmę czarterującą. Takie zabezpieczenie kosztuje od 4 do 5% opłaty od kwoty wynajmu, w zależności od obszaru żeglugi.
Wszystko, co musisz wiedzieć przed rejsem
Nawigacja
W zależności od umiejętności Twojej załogi, ich żeglarskich życzeń i interesujących miejsc, które chcesz odwiedzić po drodze, należy zaplanować trasę rejsu. Zawsze trzeba przewidzieć alternatywne trasy w razie nieprzychylnej pierwotnemu planowi pogody. Dobrą wiadomością jest to, że GlobeSailor połączył siły z aplikacją Navily i oferuje subskrypcję premium do wszystkich rezerwacji.
Mapy obszaru żeglugi obowiązkowo zawsze znajdują się na pokładzie (co warto zweryfikować podczas check-inu). Mogą być jednak w obcym języku lub nadgryzione zębem czasu. Pamiętaj więc zawsze o zabraniu własnych map lub o pobraniu aplikacji z mapami elektronicznymi. W kwestii pogody polecamy popularną aplikację Windy. Warto jednak pamiętać, że pogodę oceniamy przede wszystkim organoleptycznie – obserwujemy, słuchamy, czujemy, przewidujemy. W szczycie sezonu, na najbardziej ruchliwych akwenach, zalecamy wcześniejszą rezerwację miejsc do cumowania.
Formalności
Pamiętaj o paszporcie, wizie, patencie, licencji VHF, karcie kredytowej lub płatniczej czy biletach. Zawsze sprawdzaj na stronie rządowej wymogi wjazdu do danego kraju. Zalecamy uważne przeczytanie umowy czarterowej oraz wcześniejszą rezerwację wszystkich opcjonalnych dodatków (SUP, silnik zaburtowy, skipper, hostessa) z kierownikiem bazy. Pamiętaj również, aby wydrukować (i trzymać na pokładzie) oraz przesłać do bazy czarterowej pełną listę załogi. Dobrą praktyką jest posiadanie informacji o ewentualnych problemach zdrowotnych, alergiach, zażywanych lekach załogantów. Poinformuj bazę o godzinie przybycia. Jeśli potrzebujesz transportu z lotniska lub dworca, umów wcześniej z pracownikiem bazy godzinę odbioru.
Pieniądze
Sprawdź limit konta na karcie na stronie lub poprzez kontakt z pracownikiem banku. Jeśli depozyt jest wysoki, karta może zostać zablokowana ze względu na zbyt niski limit. Sprawdź walutę kraju, do którego się udajesz, ceny portów i ewentualnych wydatków na lądzie i na tej podstawie oblicz ilość gotówki, którą powinieneś/aś mieć ze sobą. Wypłaty na miejscu mogą się wiązać z dodatkowymi kosztami, możesz wybrać kantor z najlepszym kursem i unikniesz szukania bankomatów.
Prowiant
Jeśli czarterujesz jacht bez profesjonalnej załogi, będziesz wraz z towarzyszami rejsu odpowiedzialny/a za przygotowywanie posiłków. Menu i listę zakupów warto sporządzić jeszcze przed wyjazdem. Najczęściej przed wyruszeniem z portu robione są największe zakupy, a później dokupywane świeże produkty takie jak mięso, ryby, nabiał. Możesz poprosić bazę czarterową o przesłanie listy sklepów w pobliżu, zwłaszcza takich, które dostarczają towar na pokład.
Bagaż
To już ostatni krok przed podróżą. Nie musimy chyba przypominać, że przestrzeń na jachcie jest ograniczona i należy pamiętać o pakowaniu się w elastyczne torby. Sztywnych walizek nie będzie gdzie przechowywać. Pamiętaj o spakowaniu wszystkich dokumentów, które wymieniliśmy wyżej. Każda osoba z załogi obowiązkowo musi zabrać kurtkę, czapkę, rękawiczki żeglarskie, buty z jasną podeszwą, okulary przeciwsłoneczne, małą (najlepiej wodoodporną) torbę lub plecak czy inne gadżety jak wodoodporne etui na smartfona. Pamiętaj o lekach, które bierzesz regularnie i środkach na chorobę morską.
Aby zatrzymać część wspomnień warto pamiętać o aparacie fotograficznym czy wodoodpornej kamerze wideo, które możesz ładować z gniazdek lub portów USB. Zawsze przydatny jest powerbank. W chwilach ciszy na pewno docenisz dobrą książkę czy czytnik, a gry zespołowe i talia kart przydadzą się na wspólne wieczory.
W kwestii odzieży, spakuj się tak, aby ubiór był odpowiedni na ciepłą i rześką pogodę w zależności od destynacji. Podczas słonecznych wakacji będziesz nosić głównie kostium kąpielowy, przewiewne koszule i krótkie spodenki. Ale wieczorem na kotwicy na pewno docenisz to, że spakowałeś/aś cieplejszy sweter i spodnie z długimi nogawkami. Amplituda temperatur w ciągu jednego dnia potrafi być naprawdę wysoka. Pamiętamy o niezbędnym kremie do opalania, a także kosmetykach po opalaniu, środkach na komary i na ukąszenia. Jeśli wybierasz się na rejs poza sezonem, będziesz się musiał/a lepiej przygotować i zabrać ciepłą czapkę, polar, sztormiak czy bieliznę termiczną.
Dowiedz się więcej o pakowaniu bagażu w rejs morski w naszym artykule.
Czas wyruszać w morze
Po przybyciu do portu należy udać się do biura firmy czarterowej, aby spotkać się z pracownikiem bazy i przeprowadzić procedurę check-in oraz przekazanie łodzi. Zalecamy poświęcenie czasu na pełną inwentaryzację jednostki i jej wyposażenia. Obowiązkowo sprawdź ekwipunek związany z bezpieczeństwem (kamizelki ratunkowe, radio, mapy, sprzęt nawigacyjny) oraz dokumenty i kluczyki jachtu. Sprawdź czy toalety są sprawne, silnik działa, stan żagli i zrób filmik pokazujący wszystkie elementy, które mają np. rysę. Podpisz i zachowaj kopię inwentarza przed wypłynięciem. Gwarantuje Ci to dowód stanu jachtu przy odbiorze.
I ostatnia rada: przed wypłynięciem koniecznie zorganizuj odprawę bezpieczeństwa, a następnie przetestuj łódź (i załogę), wykonując kilka kółek na wodzie w okolicy portu.