Czy warto ubezpieczyć kaucję przy czarterze jachtu?

Ubezpieczenie kaucji to przydatna usługa oferowana przez wiele firm czarterowych. Dodatkowa ochrona środków, które wpłacamy jako depozyt za łódź, to mniej stresu przy żeglowaniu i manewrach w porcie. Artykuł ten ma na celu rozwianie wszystkich wątpliwości odnośnie opłacalności ubezpieczenia kaucji, gdy czarterujemy jacht.

Jak działa ubezpieczenie kaucji?

Depozyt kaucji jachtu działa w ten sam sposób, co w przypadku samochodu. Jest to określenie kwoty, która blokowana jest na naszej karcie kredytowej (wypukłej) lub rzadziej pozostawiana w formie gotówki. Pieniądze na karcie blokowane są w formie preautoryzacji, czyli fizycznie są one wciąż na koncie, jednak nie możesz ich wydawać. Zwolnienie środków na koncie zazwyczaj odbywa się do kilku dni po rejsie, jednak zdarza się, że przedłuża się ono do kilku tygodni. Uwaga: nie wszystkie wypukłe karty to karty kredytowe.

Wysokość depozytu zależy od wielkości jednostki i akwenu, po którym będziemy żeglować. Zazwyczaj waha się między 1000 a 8000 EUR. Jeśli podczas rejsu dojdzie do zdarzenia, które uszkodzi jacht, firma czarterowa ma prawo pobrać adekwatną kwotę z kaucji.

Możesz jednak uniknąć narażenia dużej kwoty depozytu na utratę. Rozwiązaniem jest ubezpieczenie kaucji. Część firm czarterowych oferuje takie ubezpieczenie, które zazwyczaj wynosi między 150 a 250 EUR. Możesz również ubezpieczyć kaucję w zewnętrznej firmie takiej jak Pantaenius lub Yacht-Pool. Firma GlobeSailor współpracuje z Ouest Assurances, dzięki czemu możemy zaoferować konkurencyjne ceny ubezpieczenia kaucji. Po wykupieniu ubezpieczenia nie deponujesz kaucji lub zostawiasz jedynie jej część.

Przykład 1: częściowe ubezpieczenie kaucji

Klient wynajmuje łódź za 3.500 EUR, o szacunkowej wartości 200.000 EUR i kaucji w wysokości 4.000 EUR. Ubezpieczenie kaucji możliwe jest w kwocie 200 EUR. Armator pobiera wtedy jedynie 1000 EUR, które może zostać pobrane w wyniku uszkodzenia jachtu. Jednak pozostałe 3000 EUR jest ubezpieczone.

Przykład 2: całościowe ubezpieczenie kaucji

Klient wybrał rejs z firmą Navigare, która oferuje obowiązkowy pakiet „Safety Log” zawierający ubezpieczenie kaucji, sprzątanie końcowe, silnik zaburtowy i pościel w kwocie 500 EUR. Nie zostawiasz już żadnego depozytu i nie grozi Ci jego utrata.

Przykład 3: ubezpieczenie OC Skippera

Klient wykupił OC Skippera w kwocie 150 EUR, która zawiera ubezpieczenie kaucji do 3000 EUR. Czarterując jacht o za 3.500 EUR i kaucji 4000 EUR, narażone na utratę jest jedynie 1000 EUR, w razie zdarzenia resztę pokryje ubezpieczyciel. Ubezpieczenie tego typu działa zazwyczaj przez 12 miesięcy, więc jest to opcja korzystna dla osób odbywających więcej niż jeden rejs w roku.

Warto pamiętać, że w przypadku zdarzenia kaucja jest pobierana na miejscu, a jej formalności związane z jej zwrotem procesowane są z ubezpieczycielem po powrocie.

Ile kosztuje ubezpieczenie kaucji?

Ceny różnią się w zależności od wybranej firmy ubezpieczeniowej. GlobeSailor od ponad 15 lat współpracuje z Ouest Assurance, które oferuje konkurencyjne ceny na rynku ubezpieczeniowym. Największym atutem jest szybki zwrot kosztów w przypadku roszczenia.

Ubezpieczenie kaucji z Ouest Assurances kosztuje od 4% do 8% kwoty wynajmu. Stawka różni się w zależności od obszaru żeglugi i wysokości kaucji za czarter łodzi. Opłata serwisowa wynosi między 20 a 30 EUR.

Jakie szkody są pokrywane przez ubezpieczenie?

Armatorzy bardzo skrupulatnie dokonują procedury check-outu. W większości marin, oprócz sprawdzenia sprzętu zgodnie z inwentarzem, dno łódki sprawdzi nurek.

Ubezpieczenie jachtu może pokrywać*:

  • skutki nieprzewidzianych zdarzeń na morzu
  • błędy w obsłudze jachtu
  • uszkodzenie, zniszczenie bądź utrata jachtu
  • koszty związane z utratą zdrowia lub życia
  • dostęp do opieki medycznej, koszty związane z leczeniem
  • następstwa nieszczęśliwych wypadków z udziałem członków załogi
  • akcje ratownicze
  • uszkodzenia infrastruktury np. w porcie
  • roszczenia osób trzecich
  • utrata bądź uszkodzenie mienia załogi

*Zawsze uważnie czytaj umowę z ubezpieczycielem, aby mieć pewność jakie sytuacje są pokryte przez ubezpieczenie. Pamiętaj, że żadne ubezpieczenie nie pokryje szkód powstałych pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających. Jeśli szkoda powstała w wyniku rażącego zaniedbania, np. braku paliwa lub braku świateł nawigacyjnych, ubezpieczenie również nie zostanie wypłacone.

Najczęstsze przyczyny zajęcia kaucji (w przypadku braku lub częściowego ubezpieczenia, nie dotyczy ubezpieczenia kaucji w całości):

  • porysowany kadłub
  • otarte dno
  • uszkodzona płetwa sterowa
  • zgubiony odbijacz
  • zepsuta toaleta
  • wkręcona cuma w śrubę
  • uszkodzone luki
  • podarte żagle
  • utracenie pontonu
  • utracenie silnika zaburtowego
  • utracenie wyposażenia jachtu

Czy wykup ubezpieczenia kaucji może być obowiązkowy?

Niektóre firmy czarterowe mają politykę, według której każdy czarterujący musi ubezpieczyć kaucję. Zapytaj swojego doradcę GlobeSailor, a na pewno otrzymasz ofertę dopasowaną do Twoich preferencji, aby uniknąć niespodzianek w porcie.

Aby uzyskać więcej informacji na temat polisy ubezpieczeniowej naszego partnera Ouest Assurance, kliknij tutaj.