Sprawny odbiór jachtu, czyli wszystko o check-inie

Każdy czarter jachtu, niezależnie od tego czy sam/a jesteś skipperem czy wynajmujesz profesjonalną załogę, zaczyna się od inwentaryzacji łodzi i jej ekwipunku. Choć ten etap bywa nieco żmudny, przez co często jest skracany, jest jednak kluczowy i może zadecydować o powodzeniu rejsu. Z GlobeSailor pływa ponad 40 000 żeglarzy rocznie, znamy ten temat od podszewki i postanowiliśmy się podzielić naszym doświadczeniem związanym z odbiorem jachtu od firmy czarterowej.

Jeśli na pokładzie znajdują się jakiekolwiek usterki, uszkodzenia lub inne problemy, które nie zostały zgłoszone, trudno Ci będzie zakwestionować podpisaną przez Ciebie inwentaryzację. Należy pamiętać, że w przypadku zauważenia jakichkolwiek usterek związanych z elementami, które podlegają zużyciu, należy natychmiast powiadomić kierownika bazy telefonicznie lub e-mailem. Najlepiej jest również udokumentować sytuację zdjęciem lub wideo.

Po dopełnieniu formalności przed odbiorem jachtu z kierownikiem bazy przejdziecie na pokład, aby rozpocząć procedurę check-inu. Korzystając z dokumentów dostarczonych przez firmę czarterową, zarówno przejęcie, jak i zdanie jachtu nie powinno stanowić problemu.

Zobacz nasze wideo o check-liście

Ile czasu potrzeba na check-in na jachcie?

Z doświadczenia zalecamy zarezerwować minimum jedną godzinę, aby dokładnie sprawdzić stan łodzi, ekwipunek i takielunek. Nie wahaj się skontaktować z bazą lub poprosić pracownika o pomoc, jeśli masz wątpliwości odnośnie danego elementu łodzi lub jej wyposażenia.

Kto podpisuje inwentaryzację?

Jeśli wynajmujesz profesjonalnego skippera, inwentaryzacja będzie dużo łatwiejsza z jego pomocą. Jednocześnie będzie on mógł się zapoznać z jednostką przed wyruszeniem w rejs. Podpisanie inwentaryzacji należy do Twoich obowiązków, ponieważ umowa czarterowa sporządzona jest na Twoje nazwisko i to Twój depozyt jest gwarancją czarteru.

Odbiór jachtu od firmy czarterowej możemy podzielić na 2 części: inwentaryzację zewnętrzną i wewnętrzną

Inwentaryzacja zewnętrzna łodzi

Pierwszym krokiem jest sprawdzenie ogólnego stanu kadłuba i takielunku. Jeśli wiatr na to pozwala, rozwiń wszystkie żagle (po kolei, nie naraz) i sprawdź czy nie ma rozdarć lub brakujących elementów. Sprawdzamy olinowanie, maszt, talię grota, kabestany, relingi, kosz dziobowy i rufowy, drabinkę, wanty, bimini, lazy jacka, ilość i długość cum, lifelinę (jeśli będziesz z niej korzystać). Sprawdzamy czy newralgiczne elementy takie jak zamki bakist, luki, panele fotowoltaiczne czy drzwi do zejściówki nie są np. pęknięte lub uszkodzone. Wszystkie elementy, na których widać zużycie warto nagrać na filmie lub zrobić im zdjęcia.

Włącz silnik. Uruchom go i sprawdź, czy nie pojawia się biały dym. Przetestuj biegi do przodu i do tyłu. Sprawdź czy wskaźnik paliwa działa i czy zbiornik jest pełen. Pamiętaj o zapasowym kanistrze. Sprawdź również silnik zaburtowy przy pontonie. Sprawdź poziom oleju. Możesz sprawdzić filtr paliwa, jeśli potrafisz.

Zobacz, jak przetestować silnik na jachcie

Sprawdź, czy akumulatory są naładowane i jaki jest stan wody w zbiornikach. Zapoznaj się ze wszystkimi zaworami.

Zachęcamy również do przetestowania windy kotwicznej, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji po przybyciu na pierwsze kotwicowisko.

Zobacz, jak przetestować windę kotwiczną

Ważną kwestią jest sprawdzenie zanurzenia kadłuba i test głębokościomierza. Zalecamy czujność i przyjęcie marginesu bezpieczeństwa w wysokości 1m wody pod kilem. Po każdym czarterze dno jednostki będzie sprawdzać nurek z firmy czarterowej, a uszkodzenie kadłuba lub płetwy sterowej może wiązać się z utratą kaucji.

Sprawdź czy tratwa ratunkowa znajduje się na pokładzie, jaka jest data ostatniego atestu i czy jest odpowiednio przymocowana faleniem. Najlepszym rozwiązaniem jest, kiedy przymocowana jest zwalniakiem hydrostatycznym do pokładu.

Inwentaryzacja wewnętrzna łodzi

Check-lista jachtu zawiera wszystkie elementy, jakie się na niej znajdują. O ile liczenie widelców i misek możemy sobie odpuścić, to elementy związane z bezpieczeństwem należy obowiązkowo sprawdzić.

Kluczowe elementy to: odpowiednia ilość kamizelek ratunkowych i pasów asekuracyjnych, gaśnice, pirotechnika, koła ratunkowe, radiopława EIPRB 406MHz, stacjonarny radiotelefon VHF z DSC. Dodatkowo możesz zabezpieczyć się osobistą radiopławą PLB, jednak nie wchodzi to w skład wyposażenia jachtu. Niektórzy skipperzy lubią mieć również osobiste przenośne radio VHF.

Na jachcie obowiązkowo musi znaleźć się apteczka. Powinna zawierać środki opatrunkowe, preparaty do odkażania ran oraz do oparzeń (również słonecznych), plastry hydrożelowe, folię NRC, środki przeciwbólowe, przeciwzapalne i na dolegliwości układu pokarmowego, leki na chorobę morską.

Zapoznaj się z panelem nawigacyjnym (lub inaczej tablicą rozdzielczą) i sprawdź światła nawigacyjne, pompy, zęzy.

Zobacz, jak przetestować panel nawigacyjny

Przestudiuj skład skrzynki bosmańskiej. Przydatne będą: latarka, urządzenie wielofunkcyjne typu Letherman, kombinerki, śrubokręt, nożyce do cięcia olinowania, zapalniczka sztormowa. W trakcie żeglugi może być przydatna uprząż i krzesełko bosmańskie w razie potrzeby wejścia na maszt.

Sprawdź urządzenia nawigacyjne, potrzebne mapy i przewodniki. Przetestuj kompas. Sprawdź, czy jest zestaw do pracy na mapach papierowych. Zobacz, czy barometr pokazuje dobry wynik. Jeśli jacht posiada AIS, zobacz, czy wszystko sprawnie działa. Przy żegludze całodobowej sprawdza się spis świateł. Jeśli żeglujesz w regionie, gdzie występują pływy, należy obowiązkowo posiadać tablice pływów.

Sprawdź wszystkie zawory, instalacje (woda, gaz) i przetestuj toalety.

Zobacz, jak przetestować instalację gazową i kuchenkę na jachcie

Sprawdź czy zgadza się ilość ręczników i pościeli, a także czy zostały dostarczone wszystkie dodatki (np. SUP z wiosłem, silnik zaburtowy, siatki na relingi dla bezpieczeństwa dzieci itp.).

Dobrą praktyką jest sporządzenie schematycznego rysunku jachtu z zaznaczoną lokalizacją środków bezpieczeństwa, skrzynki bosmańskiej, zaworów i urządzeń. Taką mapkę można pozostawić w widocznym miejscu, dzięki temu załoga może sprawie sprawdzić, w której jaskółce czy bakiście może znaleźć potrzebny element. Rozwiązanie to pozwala na uniknięcie chaosu w sytuacji, kiedy trzeba działać szybko lub kapitan odpoczywa.

Cały ekwipunek na pokładzie sprawdzony?

Jeśli jesteś pewien, że jacht spełnia wymogi do wypłynięcia i masz udokumentowany jego stan przy odbiorze od firmy czarterowej – możesz podpisać listę, otrzymać kluczyki wraz z dokumentami jachtu i wyruszać w rejs.

Jeśli to możliwe, planuj pierwszy dzień rejsu nieopodal portu, w którym znajduje się baza czarterowa. Dzięki temu możecie przetestować łódkę i jednocześnie przyzwyczaić załogę do nowej jednostki.

Cudownego rejsu życzy załoga GlobeSailor!