Przewodnik po portach i marinach w Chorwacji

Wybór miejsc do spędzenia nocy na jachcie lub katamaranie w Chorwacji

Chorwacja ma opinię żeglarskiego raju Europy i jest to w pełni zasłużona opinia.

W Chorwacji jest 698 wysp i raf. Najważniejsze dla żeglarzy jest fakt, że znajduje się tam ponad 888 bezpiecznych miejsc do zacumowania i spędzenia nocy.  Zdecydowana większość miejsc przy kejach jest wyposażona w prąd, wodę i sanitariaty. Zlokalizowane są one również w pobliżu dobrze przygotowanej infrastruktury turystycznej.

Popularne przewodniki żeglarskie po Chorwacji (np. popularny przewodnik tzw. 888) są bardzo przydatne i pozwalają też na wybór bezpiecznego i najbardziej nam odpowiadającego miejsca. W Chorwacji najczęściej już co dwie, trzy godziny rejsu mijamy nowe miejsce pozwalające na bezpieczne spędzenie nocy.

Warto wiedzieć, że cumowanie okazjonalne na kilka godzin jest możliwe tylko do godziny 15:00 (rzadziej aż do 17:00) i najczęściej cena do 3 godzin postoju wynosi 30-50% ceny za dobę. Powyżej 3 godzin płacimy już za całą dobę. Dlatego postój na posiłek lub szybkie zwiedzenie określonego miejsca, jest możliwe tylko do godziny 15:00.

Czego dokładnie możemy spodziewać się po różnych sposobach cumowania?

Mariny w Chorwacji (mariny ACI, Tankerkomerc, Frapa)

Zalety:

  • Zawsze na kei jest prąd, woda i czyste sanitariaty
  • Możliwość rezerwacji miejsca przez telefon lub mail (telefony w przewodnikach są aktualne i łatwo można sie dodzwonić)
  • Mariny grupy ACI można rezerwować przy pomocy aplikacji APP, w kilka minut otrzymujemy potwierdzenie rezerwacji i informacje o dostępnościach.  Aplikacja ACI; https://aci-marinas.com/aci-app/
  • Mariny są bezpieczne dla jachtów przy wiatrach z dowolnej strony (choć wejścia do marin mogą być wymagające, przy niektórych kierunkach wiatrów)
  • Możliwość udzielenia pomocy przy kei przez pracowników mariny (należy powiadomić marinę przez radio lub telefon o potrzebnej pomocy)
  • Możliwość pomocy z wprowadzeniem jachtu do mariny lub do wskazanego miejsca przy kei lub pomoście (należy powiadomić marinę przez radio lub telefon o potrzebnej pomocy)
  • Zawsze w pobliżu są miejsca pierwszej pomocy medycznej
  • Często w marinach są serwisy i sklepy nautyczne gdzie możemy otrzymać doraźną pomoc

Wady:

  • Ceny wahają się od 55 do 65 kun za metr jachtu (dodatkowo brana jest pod uwagę szerokość i zanurzenie jachtu)
  • Opłata za katamarany jest 1,5 – 2 razy wyższa przy tej samej długości jednostki
  • W marinach bywa głośno i zdarza się, że trwa zabawa do późnych godzin nocnych
  • Często mariny nie znajdują się w centrach miast i trzeba daleko dojść lub dojechać do centrów turystycznych i restauracyjnych.
  • Ponieważ są to miejsca wybierane przez początkujących sterników, nie powinno się opuszczać jednostki, zanim z każdej strony bezpiecznie nie będzie stała już inna jednostka (podczas cumowania dochodzi często do zderzeń)
  • Zdarza się że pracownicy mariny (asystujący przy cumowaniu) są zatrudniani na sezon i nie są doświadczeni.  Trzeba uważać na mirungi oraz pracę osób pomagających przy cumowaniu.

Porty miejskie w Chorwacji

Zalety:

  • Ceny to ok. 35 kun od metra długości jachtu. Ceny za katamaran są o ok. 1,5 razy wyższe.
  • Są najczęściej zlokalizowane w centrach miast
  • Przy kei zawsze jest prąd i woda (bez limitów i liczników)
  • Obsługa przy kei to doświadczeni bosmani

Wady:

  • Wszystkie miejsca są zajęta najczęściej już około 16:00 – 17:00 
  • Zarezerwować miejsca można tylko dzwoniąc do bosmanatu. (telefony w przewodnikach najczęściej są nieaktualne i trudno się dodzwonić)
  • Mariny nie są bezpieczne przy dowolnych wiatrach. Najczęściej wejście do portów miejskich jest  otwarte na morze i należy dobrze wybrać port przy określonych wiatrach (porady są w przewodnikach żeglarskich i locjach). Port trzeba rozsądnie wybrać i najlepiej na kilka dni wcześniej umówić.
  • Zdarza się, że w portach miejskich nie ma toalet i sanitariów na kei

Postój przy restauracjach

Zalety:

  • Postój za darmo (najczęściej koszty są zawarte w cenach w restauracji)
  • Często są to urokliwe miejsca w odosobnieniu
  • Miejsca wymagają umówienia czasem nawet kilka dni wcześniej (telefony w locjach i przewodnikach często są nieaktualne)

Wady:

  • Często brak prądu, wody i sanitariatów
  • Obsługa przy kei nie jest zawodowa i wymaga powiadomienia, że przy kei potrzebujemy pomocy
  • Miejsca przy restauracjach zazwyczaj nie są  bezpieczne przy wiatrach ze wszystkich kierunków. Trzeba rozsądnie wybrać bezpieczne miejsca

Miejsca na bojach cumowniczych

Zalety:

  • Kosztują około 0,5- 0,8 % ceny portu miejskiego (ceny to ok. 250 – 380 kun za noc)
  • W cenie jest tylko postój i odebranie śmieci z pokładu jachtu
  • Dystans między bojkami na morzu to ok. 20 metrów, zatem jest cicho i można cieszyć się szumem fal i głosem mew, bez miejskiego zgiełku 

Wady:

  • Brak toalet, dostępu do wody i prądu
  • Niebezpieczeństwo pojawienia się burzy i silnych wiatrów. Na bojkach trudne warunki mogą zagrozić załodze i jednostce
  • Trudno zarezerwować miejsca na bojkach i już po 16:00 kończą się wolne miejsca
  • Postój nocny wymaga aktywnej wachty czuwającej nad bezpieczeństwem jachtu (każda komisja badania wypadków morskich będzie tego wymagać  i będzie to sprawdzać
  • Istnieje niebezpieczeństwo głębokiego wyładowania akumulatorów i utraty wody słodkiej
  • Szczególnie głębokie wyładowanie akumulatorów (która najczęściej może być kontrolowane przez armatora) może wiązać się z utratą kaucji lub dodatkowymi opłatami dużymi przy oddaniu jednostki

Noc na kotwicowiskach

Zalety:

  • Brak opłat
  • Duże odległości między jednostkami  gwarantują ciszę (bezpieczne odległości powinny wynosić min. 30-50 metrów odstępu)

Wady:

  • Należy prowadzić całonocną wachtę (z uwagi na bezpieczeństwo załogi nie wolno jej zastąpić tylko włączeniem czujników i alarmów)
  • Bo bezpieczne miejsce właściwie wyłącznie do wiatrów maksymalnie 3-5 bft. (i tylko jeśli jednostka stoi w miejscu, gdzie wiatry są od strony lądu, a nie otwartej wody)
  • Podczas burzy kotwicowisko to miejsce potencjalnie groźne i niebezpieczne
  • Istnieje niebezpieczeństwo głębokiego wyładowania akumulatorów i utraty wody słodkiej
  • Szczególnie głębokie wyładowanie akumulatorów, która może być kontrolowane przez armatora, może wiązać się z utratą kaucji lub dodatkowymi opłatami dużymi przy oddaniu jednostki

Jak łatwo sie domyśleć i jak doba praktyka żeglarska wyraźnie wskazuje, tylko gruntowne przemyślenie i przygotowanie trasy jest gwarancją dobrego rejsu, wypoczynku i bezpieczeństwa.
Dlatego wcześniejsze wyposażenie się w locję lub najlepiej aktualny przewodnik po marinach i portach, jest ważne i pomocne. A przemyślenie kilku możliwości trasy i portów to wyraźna konieczność dla każdego dobrego sternika. Trasy rejsu muszą być elastyczne i zmieniać się przy zmianie pogody.
Należy pamiętać, że w portach i marinach i na pewno na bojkach i kotwicy, sternik i załoga nadal dbają o bezpieczeństwo swoje i jednostki (nawet w nocy często powinna trwać aktywna wachta).
Zgodnie z dobrą praktyką żeglarską, każdy dobry żeglarz oddaje swój jacht zawsze w stanie niepogorszonym. To też gwarancja że my też odbierzemy swój jacht w stanie dobrym i przygotowany w 100% do naszego rejsu.

Stopy wody pod kilem i dobrych wiatrów
Kapitan instruktor i egzaminator
Kapitan Adam Jakubczak 


PODCAST WŁADCY WIATRÓW

Zgłębiaj wiedzę, żeglarską w formie audio. W samochodzie, na słuchawkach czy na telefonie – dowiedz się więcej o Marinach i portach w Chorwacji!